Mieszkalnictwo

Samorząd gminny odpowiada za prowadzenie polityki mieszkaniowej, w tym przydział mieszkań komunalnych, lokali socjalnych, mieszkań tymczasowych oraz zarządzanie zasobami komunalnymi. Mieszkańcy mają również prawo składać wnioski i odwoływać się od decyzji mieszkaniowych.

Czego mogą dotyczyć sprawy mieszkaniowe?

  • przydział mieszkań komunalnych i socjalnych,
  • zmiana mieszkania z zasobu komunalnego,
  • wykup mieszkania komunalnego,
  • zamiana mieszkań,
  • wynajem mieszkań w TBS (Towarzystwach Budownictwa Społecznego),
  • dofinansowanie do czynszu lub dodatki mieszkaniowe,
  • eksmisje i wskazanie lokalu tymczasowego,
  • petycje i wnioski dotyczące polityki mieszkaniowej gminy.

Co warto wiedzieć na początek?

  • gmina ma obowiązek określić zasady wynajmowania mieszkań komunalnych i socjalnych w uchwale,
  • możesz wnioskować o mieszkanie, gdy nie stać Cię na wynajem komercyjny lub gdy Twoje warunki mieszkaniowe są trudne,
  • masz prawo do odwołania się od każdej decyzji mieszkaniowej,
  • w przypadku eksmisji, gmina musi zapewnić lokal socjalny lub tymczasowe miejsce pobytu,
  • warto działać wspólnie z sąsiadami lub przez lokalne organizacje, by wpływać na politykę mieszkaniową.

Jakie procedury i możliwości ma mieszkaniec?

Wniosek o przydział mieszkania komunalnego lub socjalnego

  • składa się w urzędzie gminy/miasta lub jednostce zarządzającej zasobami mieszkaniowymi,
  • do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające dochody, sytuację rodzinną i mieszkaniową,
  • decyzję podejmuje komisja mieszkaniowa na podstawie kryteriów określonych w uchwale rady gminy.

Odwołanie od decyzji o nieprzyznaniu mieszkania

  • możesz wnieść odwołanie lub ponowny wniosek z nowym uzasadnieniem,
  • rozpatruje je komisja mieszkaniowa lub prezydent / burmistrz / wójt.

Wniosek o zamianę mieszkania komunalnego

  • możesz złożyć wniosek np. z powodu zmiany sytuacji rodzinnej, zdrowotnej lub zawodowej,
  • rozpatruje go urząd lub zarządca zasobu.

Konsultacje społeczne dotyczące polityki mieszkaniowej

  • są organizowane np. przy tworzeniu lub zmianie lokalnego programu gospodarowania mieszkaniami komunalnymi,
  • mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi i opinie.

Prawo do informacji publicznej

  • możesz wnioskować o informację o liczbie dostępnych mieszkań, kolejce oczekujących, stawkach czynszu, czy uchwałach dotyczących polityki mieszkaniowej.

Adres korespondencyjny:
Związek Stowarzyszeń KONGRES RUCHÓW MIEJSKICH
80-236 Gdańsk, Aleja Grunwaldzka 5 
E-mail: kongres.miejski@gmail.com
Konto bankowe: 76 1600 1462 1887 8924 3000 0001
NIP: 779 246 16 30

Strażnicy Miejskiej Samorządności | Polityka Prywatności